שעורי הסתכלות: וידיעת המולדת
אחר שיחות רבות בא סעיף ''נוספות'' ובו רשימה של ספורים, שירים, פתגמים וחידות שנמצאים בספרי לימוד שונים, ושמהם יוכל המורה לבחר לו כדי להחיות את שיחתו בחומר פיוטי איזה שהוא, וגם כדי לקשרו אל תכן השיחה בלמודים אחרים. לצערנו דל הוא החמר הזה בספרות הילדים שלנו וגם המעט שיש בה לא תמיד מתאים לטבע ארצנו ולהנאי חייה, לפיכך חסר סעיף זה של ''נוספות'' בפרקים רבים לגמרי. ורק במקרים בודדים יכלו המחברים להוסיף ספורים ושירים מתרגמים ומעבדים שלא נמצאו בספרותנו. בבחירת הספורים שמנו לב רק אל תכנס ולא אל סגנונם וצורתם, שהרי המורה מספר את הספורים לתלמידיו ע''פ ויוכל אפוא לשנות בסגנון כרצונו. במראה המקומות של הספורים והשיכים סמנו את מקורם כפי שנזדמן לידנו ולא בקשנו דוקא את מקורם הראשון, ולשם הקצור סמנו רק מקור אחד, אפילו כשאותו הפרק נמצא גם בספרים אחרים.
כל החמר הנאסף בספר ''שעורי-הסתקלות'' מסדר בו קבוצות קבוצות עפ''י יחסי המקום והזמן: ביה''ס, הבית, השדה, תקופות-השנה וכו'. אולם סדר זה אינו באמת אלא חצוני ואין הוא בא ללמד על סדור התכנית של למוד ההסתכלות בביה''ס. כי אותו העצם שבמקום פלוני הוא נמצא בקבוצה זו, אפשר במקום אחר ימצאוהו בקבוצה אחרת, והכל תלוי במקום.
ואע''פ שאין מתכלית הספר הזה אלא למוד ההסתכלות בשלש השנים הראשונים , בכ''ז חושבים אנו שגם המורה לידיעת-הטבע במחלקות שאחרי השלישית ימצא בו ידיעות מועילות לצרכי למודו.
בסוף עבודתנו רואים אנו חובה נעימה לעצמנו להביע בזה את תודתנו העמקה לכל אלה שעזרו לנו בעבודתנו קשה: למר י. אהרני המומחה לידיעת בעה''ח שבא''י, שברצון נמצא לנו תמיד בתשובותיו בכל דבר הקשה במקצועו, וביחוד להבוטני המפרסם מר א. אהרנסון, שבחבתו הגדולה למדע א''י, נענה לבקשתנו וקבל על עצמו לבקר את כל החומר השייך לצמחי א''י והערותיו היו לנו לעינים. לברכה יזכר גם המנוח החכם מר א. ספיר ז''ל שהתענין הרבה בעבודתנו ובקיאותו העצומה בכל הענינים הנוגעים למדע א''י היתה לנו לעזר רב.
מקוים אנו שספרנו זה , שחברת ''קוהלת'' טרחה בהוצאתו, ישיג את מטרתו ויקל על המורה העברי את עבודתו הקשה ויביא לביה''ס את התועלת הרצויה - והיה זה שכרנו.
יפו ז' מנחם-אב התרע''ב.
המחברים
*) סוגרים מרבעות ב''שעורים לדגמה'' מורות על שאלות עזר או על הערה צדדית
ה'
|