פסק דינם של חברי מועצת פועלי כפר-סבא
בקצת, 'סם' זה. אי-אפשר לעבוד רק עם פועלים עבריים. הפרדסנות מפסידה מכך. יהודים יש לנו די - לנו נחוצים פועלים.
'' אוסטשינסקי (הוועד החקלאי) : בשנה האחרונה לא נעשתה עבודה בפרדסים, פועלים מנוסים הלכו לתל-אביב. העבודה עולה ביוקר.
''מינקובסקי (מועצת פועלי כפר-סבא) : מר רפופורט הקל על תפקידי. הוא הודיע ברורות שיש רצון אצל חלק מהאיכרים להכניס עבודה ערבית למשקיהם.ונגד זאת מתנהלת פה מלחמתנו. לשאלת התוצרת התייחסנו בכובד ראש ועוד לפני חדשים היינו מוכנים למשא-ומתן בעניין זה ולקביעת נורמות. הננו מוכנים לזה גם עכשיו. אבל לדאבוננו היתה התשובה שלילית. הפסקת העליה גרמה לדוחק בידיים עובדות, אבל התגברנו על הקושי הזה בעזרת חברינו מהמשקים בעמקים, פועלי העיר. החורף סבלנו מחוסר עבודה קשה. בזמן שבכל הארץ חסרו פועלים התענו פה מאות פועלים בבטלה מאונס, אולם את העמדה לא עזבו. גם עכשיו הננו מוכנים למשא-ומתן, אבל על יסוד של עבודה עברית מלאה, כמו שהיה בכפר-סבא. על העבודה העברית לא נוותר, כי היא נשמת הציונות. הננו שמחים לציין, שרק בודדים מאיכרי כפר-סבא פורצים את הפרצה בחומת העבודה העברית. במלחמה הזאת מאוחדים אנו עם חוגים אשר בעניינים אחרים תהום רובצת בינינו, גם הבית''ר משתתף במלחמה זאת.
''ברגר (הוועד החקלאי) : עשר שנים אני עובד בפועלים עבריים. אבל מעבודה עברו לשלטון. מתוצרת מקסימום למינימום. העליה צומצמה ואין פועלים. ביקשתי פועלים ולא קיבלתי, ולכן קיבלתי ערבים. והלואי שתמיד יעבדו גם פועלים עבריים וגם ערבים. לא נתנו לי לעבוד עם ערבים - הבאתי משטרה - וחסל.
''פטשניק ('הפועל המזרחי') : אנו כפועלים דתיים מבינים, כי כשם שאי- אפשר לקנות בשר טריפה זול, כך גם אי-אפשר לעבוד בעבודה זולה. ולא נסכים לוותר על הפרינציפ הזה. ההפרש בין העבודה הערבית והעברית הוא פחות מהכספים שהאיכרים מבזבזים ללוקסוס של משפחותיהם. אנו לא יכולים להבין שאיש דתי יעמוד על פרוטות ויבדיל בין דת ולאום. בהתחלת החורף היו במושבה מחוסרי עבודה וגם אז הכניסו כמה איכרים לפרדסיהם פועלים ערבים. עכשיו אנו מאוחדים וכולנו נעמוד במשמרות. לא יהיה שקט, לא בבית-הכנסת, ולא ברחוב ולא באף בית ציוני עד שעניין העבודה העברית לא תובטח.
''כנעני (בית''ר) : לפי דעתנו שגתה ההסתדרות שלא הכניסה את נותני
176