זכרונות איש כפר-סבא


| התוכן | עמוד הקודם | עמוד הבא

ללמוד גמרא אצל מלמד מדרגא גבוהה יותר, מלמד-גמרא. בהיות תפיסתי טובה נכנסתי לתוך הענינים הנלמדים והתגברתי לאט-לאט על הקשיים שבהם. בין הסוגיות הקשות נמצאו פה ושם פנות מרגוע נחמדות של דברי אגדה. תוך דפדוף בגמרא עמדתי על תגלית חדשה, שכיום יכול אני לנסחה כך: כשם שאמירי הדקלים רומזים מרחוק להולך במדבר, כי שם ימצא צל למרגוע ומעין מרוה צמאון, כך מראי-מקומות צפופים פסוקי-מקרא בשולי עמוד הגמרא מבשרים, כי למולם ימצא הלומד דברי אגדה מרגיעים את המח ומשקים את הנפש ממקור-עדנים. מאז מצאתי ענין רב בגמרות הגדולות של אבי. בשעות הפנאי הייתי מדפדף בהן ומזין את רוחי במעדני האגדה. ביחוד עשו עלי רושם האגדות המדברות בשבח ארץ-ישראל,וכאן מצאתי חיזוק למשאת-הנפש שקיננה בי עוד מקודם.

והנה בא מקרה, שהרחיב את ''שטח המרעה'' למזוני הרוחני, וחיזק את געגועי לציון. אחד מחברי הביא אתו אל החדר ספר מכורך יפה, שקבל במתנה מדודו הכורך. זה היה הספר ''אהבת ציון'' של אברהם מאפו. להפצרותי המרובות נאות חברי להשאילני את הספר לערב אחד. ישבתי כמעט כל הלילה, אחרי שהורי שכבו לישון, ולאור המנורה קראתי את הספר עד תומו. יותר משעשתה עלי רושם אהבת אמנון ותמר התפעלתי מתיאור ארץ-ישראל בימי המלכים והנביאים, בתקופת ההוד והתפארת של עמנו. קסם הסיפור נשאני בכנפיו ל''מקדש מלך, עיר מלוכה''. ראיתי את עצמי כמו חי בארצנו ונפשי ''תעלוז בה' תגל בישועתו'' בנפול חיל מחנה אשור בחרב לא-איש וירושלים עיר הקודש צהלה ושמחה.

כשכיביתי את המנורה אחרי תום הספר כדי לחטוף שנת-שחר קצרה, ראיתי את עצמי כמגורש מאורה לאפלה, מירושלים של חזקיהו וישעיהו אל גולת ישראל אשר בדיסנה. אחרי התהפכי פעמים רבות על משכבי בגעגועים אל החיים ההם, נרדמתי מתוך החלטה מרגיעה, כי שוב אשוב שמה כשאגדל, בעוד שנים מעטות.

16

זכרונות איש כפר-סבא


| התוכן | עמוד הקודם | עמוד הבא